tisdag 11 oktober 2011

Skillnad mellan chin-ups & pull-ups


Chin-ups (chins) / Pull-ups. Vad är skillnaden. Vilken är vilken?

Förvirringen är stor i gymsverige. Ok, nu kanske jag överdriver lite. Men det är ofta jag har läst en träningsdagbok eller gymschema och funderat på vad personen menar i texten. Senast igår hade jag en diskution med en träningspolare om vilken som va vilken.

Jag vände mig till google för söka svar. Läste ett 30tal sidor och foruminlägg både svenska och amerikanska. Sökte på bl.a Wikipedia och Exrx. Dom flesta svaren pekade åt samma håll.
Internationellt är det så här;


PULL-UP
Händerna ganska brett isär. Handflatorna ifrån dig.
Övningen tar primärt på Latissimus Dorsi. Även övrig ryggmuskulatur och biceps tränas.










CHIN-UP
Händerna axelbrett och handflatorna mot dig.
Övningen tar primärt på Biceps Brachialis och Latissimus Dorsi. Även ryggmuskulaturen tränas.










I flera fall har dom dock bytt plats. Många svenska sidor ser man ordet chins och då menar att man har handflatorna ifrån sig. Som i SM-chins T.ex. Som egentligen bodre vara SM i pull-ups! Eller? :)
Jag kommer i alla fall följa den internationella standarden.
Chins = handflator från.
Pull-ups = handflator mot.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar